Українознавство у системі національно-патріотичного виховання учнівської молоді: досвід вчителя та творче втілення практичної майстерності
DOI:
https://doi.org/10.30840/2786-8818.1(1).2023.292985Анотація
У статті порушується питання вагомості українознавства як інтегративної науки, як цілісності формування знань про Україну і українство у системі національно-патріотичного виховання учнівської молоді. Адже відомо, що патріотизм є чинником формування національної ідентичності українців. Тому навчання молодого покоління потребує вироблення системного підходу у методології вивчення українознавства й накопичення знань про Україну та український світ. Звертається увага на результати ІІІ Міжнародного конкурсу для вчителів закладів загальної середньої освіти України та освітніх установ української діаспори «Українознавчі пріоритети освітнього процесу», який проводився з 20 січня по 05 квітня 2023 року. Участь у Конкурсі великої кількості конкурсантів, є доказом активної педагогічної діяльності українських освітян, поширення досвіду творчого втілення майстерності вчителя під час освітнього процесу, а також мужності та стійкості педагогів та учнівської молоді в умовах російської збройної агресії. Акцентується увага на тому, що Конкурс спрямований на використання потенціалу українознавства як засобу формування свідомого і мотивованого патріотизму, вироблення соціальних та культурних компетентностей, що передбачають вміння зберігати та захищати національну ідентичність. Підкреслюється роль вивчення та ширення кращого педагогічного досвіду вчителів щодо українознавчого наповнення системи освіти, викладання курсу за вибором «Українознавство», а також використання елементів українознавства в різних галузях освіти в Україні та в українських освітніх осередках за кордоном. Показано, що дослідницька діяльність вчителів закладів загальної середньої освіти України, а саме – написання авторських робіт з українознавства, допомагає втіленню нових методів і практик в педагогічній діяльності.
Посилання
BOIKO, S., MLOSH, L. (2021). Preservation of National and Cultural Identity by Representatives of the Ukrainian Diaspora in the Educational Field in the Conditions of Social Changes and Conflict Processes Nowadays. Ukrainoznavchyi almanakh (Ukrainian Studies Almanac), Vol. 28, pp. 21–27. [in Ukr.]
HAZIZOVA, O. (2021). State Priorities in the Preservation of Ethno-National Identity by Representatives of the Ukrainian Diaspora: Educational Content. Ukrainoznavchyi almanakh (Ukrainian Studies Almanac), Vol. 28, pp. 34–39. [in Ukr.]
HAZIZOVA, O., SOROCHUK, L., KONONENKO, A., BOIKO, S., IVANETS, S. (2023). Trends of Ukrainian Studies Research of the XVI International Competition on Ukrainian Studies for Students of 8–11 Grades of General Secondary Education Institutions. Ukrainoznavstvo (Ukrainian Studies), Vol. 1 (86), pp. 174–198. [in Ukr.]
KONONENKO, А. (2016). Ukrainian Diaspora in the Republic of Moldova and Romania as an Ethnocultural Phenomenon. Scientific Notes: A collection of Scientific Articles. Kyiv: M.P. Drahomanov NPU Publishing House. № 131, р. 98–106. [in Ukr.]
KONONENKO, P. (2011). Ukrainian Studies as a Science and Educational Discipline. History of Ukrainian Studies: A Textbook. Kyiv: Akademvydav, 512 p. [in Ukr.]
New Ukrainian School. Conceptual Principles of Secondary School Reform. [online] Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/ media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [Accessed 6 December 2023]. [in Ukr.]
In Memory of the Scientist, Poet and Volunteer Yurii Dadak (call sign “Ruf”). [online] Available at: https://www.ukrinform.ua/ rubric-ato/3754291-pamati-naukovca-poeta-i-dobrovolca-uria-dadaka-pozivnij-ruf. html [Accessed 6 December 2023]. [in Ukr.]
SOROCHUK, L. (2021). Education of Personality in the Ukrainian Cultural and Educational Environment: the Problem of Conflict and its Overcoming. Conflict of the Cultural and Historical Space of Ukraine in the Conditions of Modern Threats: A Monograph. Kyiv: Millenium, pp. 245. [in Ukr.]
SOROCHUK, L. (2020). Consolidating Potential of Ethnocultural Traditions in Ukrainian Abroad. Ukrainoznavstvo (Ukrainian Studies), Vol. 4 (77), pp. 183–190. [in Ukr.]
OBUSHNYI, M., ed. (2008). Ukrainian Studies: A Textbook for Students of Higher Education Institutions. Kyiv: Publishing and Printing Center “Kyiv University”, (672), pp. 5. [in Ukr.]