Етнічна ґенеза українців у шкільних атласах з українознавства та історії у контексті геноцидної війни москви проти України

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.30840/2786-8818.1(1).2023.295451

Анотація

У статті наведено результати аналізу вмісту 8 навчальних атласів з українознавства та історії України для загальноосвітніх шкіл, виданих у 2003–2021 рр. Автор виокремив та оцінив представлені в цих атласах знання про утворення (ґенезу) українського етносу у контекесті геноцидної війни Москви проти України. Атласи порівняно між собою за наявністю, обсягом та змістом знань про етнічну ґенезу українців. Наявні в атласах сукупні знання про утворення українців автор порівняв з відповідним тематичним вмістом навчальної програми «Українознавство» для учнів 5–11 кл. (2020), а також низки науково–довідкових атласів історії України, виданих у 2010–2018 рр. У статті сформульовано пропозиції, спрямовані на поліпшення висвітлення етнічної ґенези українців у шкільних атласах з українознавства та історії України. Стаття є корисною для українознавців, істориків, географів, що переймаються удосконаленням навчально-методичного забезпечення шкільних навчальних курсів з українознавства та історії України. Автор вважає, що роглянутий тематичний вміст програми «Українознавство...», шкільних атласів з українознавства та з історії України потребує поглиблення, осучаснення та конкретизації. В атласах має бути наочна відповідь на питання де, коли і внаслідок чого сформувалася етнічна спільнота українців. Український учень має побачити в атласі не лише українську етнічну територію, що вже склалася, приміром, на початок XVI чи XVІI ст., але й територію формування української етнічної популяції, української мови, української культури, українського етносу упродовж відповідного історичного часу. Так само має бути представлено й знання про етнічну ґенезу киримли (кримськотатарського народу). Усвідомлення українцями свого походження, засвоєння учнями шкіл науково обґрунтованих знань про ґенезу української етнічної спільноти набули в умовах геноцидної війни стратегічного значення для виживання українського суспільства, для його здатності солідаризуватися, консолідуватися, мобілізуватися з метою захисту і протидії геноцидним прагненням рашистів.

Біографія автора

Олег Чирков, Науково-дослідний інститут українознавства

У статті наведено результати аналізу вмісту 8 навчальних атласів з українознавства та історії України для загальноосвітніх шкіл, виданих у 2003–2021 рр. Автор виокремив та оцінив представлені в цих атласах знання про утворення (ґенезу) українського етносу у контекесті геноцидної війни Москви проти України. Атласи порівняно між собою за наявністю, обсягом та змістом знань про етнічну ґенезу українців. Наявні в атласах сукупні знання про утворення українців автор порівняв з відповідним тематичним вмістом навчальної програми «Українознавство» для учнів 5–11 кл. (2020), а також низки науково–довідкових атласів історії України, виданих у 2010–2018 рр. У статті сформульовано пропозиції, спрямовані на поліпшення висвітлення етнічної ґенези українців у шкільних атласах з українознавства та історії України. Стаття є корисною для українознавців, істориків, географів, що переймаються удосконаленням навчально-методичного забезпечення шкільних навчальних курсів з українознавства та історії України. Автор вважає, що роглянутий тематичний вміст програми «Українознавство...», шкільних атласів з українознавства та з історії України потребує поглиблення, осучаснення та конкретизації. В атласах має бути наочна відповідь на питання де, коли і внаслідок чого сформувалася етнічна спільнота українців. Український учень має побачити в атласі не лише українську етнічну територію, що вже склалася, приміром, на початок XVI чи XVІI ст., але й територію формування української етнічної популяції, української мови, української культури, українського етносу упродовж відповідного історичного часу. Так само має бути представлено й знання про етнічну ґенезу киримли (кримськотатарського народу). Усвідомлення українцями свого походження, засвоєння учнями шкіл науково обґрунтованих знань про ґенезу української етнічної спільноти набули в умовах геноцидної війни стратегічного значення для виживання українського суспільства, для його здатності солідаризуватися, консолідуватися, мобілізуватися з метою захисту і протидії геноцидним прагненням рашистів.

Посилання

Terra Ucrainica. Historical Atlas of Ukraine and Neighboring Lands. From the Cimmerians to the Present Days. (2018). Kharkiv: Klub Simeinoho Dozvillia, 223 p. [in Ukr.]

Atlas on the History of Ukraine (the Second Half of the Eighteenth – Early Twentieth Centuries). Grade 9. (2004). Kyiv: Institute of Advanced Technologies, 20 p. [in Ukr.]

Atlas on the History of Ukraine (16th–18th Centuries). Grade 8. (2004). Kyiv: Institute of Advanced Technologies, 16 p. [in Ukr.]

Atlas. History of Ukraine. Grade 7. (2021). Kyiv: Kartohrafiia, 16 p. [in Ukr.]

Atlas. An Introduction to History. With Contour Maps. Grade 5. (2021). Kyiv: Kartohrafiia, 24 p. [in Ukr.]

Atlas. Ukraine. Chronicle of Historical Events. (2016). Kyiv: Kartohrafiia, 12 p. [in Ukr.]

Atlas. Ukrainian Studies. Grades 5–6. (2021). Kyiv: Kartohrafiia, 20 p. [in Ukr.]

Atlas. Ukrainian Studies. Grades 7–8. (2021). Kyiv: Kartohrafiia, 20 p. [in Ukr.]

Atlas. Ukrainian Studies. Grades 9–11. (2020). Kyiv: Kartohrafiia, 32 p. [in Ukr.]

Historical Atlas of Ukraine. Ancient Past. Rus (Kievan State, Galicia-Volhynia State). (2010). Kyiv: Mapa Publishing House, 300 p. [in Ukr.]

Ukraine: Historical Atlas. Grade 9. (2003). Kyiv: Mapa, 24 p. [in Ukr.]

TSIPKO, A., BOIKO, T., BOIKO, S., et al. (2020). Ukrainian Studies. Curriculum for Students of Grades 5-11 of General

Secondary Education Institutions of Ukraine. Ukrainoznavstvo (Ukrainian Studies), №1 (74), pp. 98–147. [in Ukr.]

CHYRKOV, O. (2012). “Historical Atlas of Ukraine” is a Qualitatively New Level of Ukrainian Historical Cartography. Ukrainoznavstvo (Ukrainian Studies), №1, pp. 236–238. [in Ukr.]

CHYRKOV, O. (2015). We Get to Know our Family – we Form Ethnic Self-Awareness. (Review of Iryna Matsko’s Books “The Book of My Family: The Family Tree” and “Grow, My Tree, from Strong Roots”). Ukrainoznavstvo (Ukrainian Studies), №4, pp. 238–244. [in Ukr.]

CHYRKOV, O. (2023). Representation of Knowledge about the Origin of Ukrainians in School Educational Atlases of Ukrainian Studies. Problems of Identity of Ukraine’s Cultural Heritage in the Conditions of the Russian-Ukrainian War and

the Post-War Period: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference, Ukraine, Kyiv, May 25. Kyiv: RIUS, pp. 348–352. [in Ukr.]

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-29 — Оновлено 2024-06-11

Номер

Розділ

Українознавство в освітньому просторі